Opbouw van de opleiding
De inhoud van de opleidingen is vastgelegd in de kwalificatie-structuur. In overleg met het bedrijfsleven is gekeken wat je voor een beroep of een goede plek op de arbeidsmarkt moet leren.
Kwalificatiedossier
Kwalificatiedossiers, waarin dit voor bepaalde opleidingen is beschreven, worden regelmatig herzien omdat beroepen veranderen. Een tuinder, hovenier, paraveterinair of groenstylist werkt nu anders dan tien of twintig jaar geleden. Er zijn ook nieuwe beroepen gekomen. In de zogenaamde herziene kwalificatiestructuur (HKS) staat sinds 1 september 2016 de inhoud van de opleidingen beschreven zoals die dit schooljaar worden verzorgd. Opleidingen die zijn gestart voor 1 augustus 2016 zijn gebaseerd op de beroepsgerichte kwalificatiestructuur (BKS).
Meer informatie over kwalificatiedossiers vind je op de website van de stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) waar deze dossiers worden opgesteld. De kwalificatiedossiers beschrijven het kwalificerend deel van de opleiding. Binnen een kwalificatiedossier kunnen meerdere kwalificaties zijn opgenomen. Het kwalificatiedossier bestaat uit een basisdeel en een profieldeel. Het basisdeel beschrijft wat voor alle kwalificaties binnen het dossier van belang is. Het profieldeel beschrijft wat van belang is voor de kwalificatie waar de door jou gekozen opleiding op is gebaseerd. Daarnaast bestaat je opleiding ook uit keuzedelen (wat je zelf nog graag wilt leren). Voor die keuzedelen heeft de school per opleiding een aantal mogelijkheden voorgelegd. Die kun je vinden in de beschrijving van de opleidingen.
Er is een overzicht van alle keuzedelen die Aeres MBO aanbiedt te downloaden op
Opbouw ontwikkeldossier en examen
Tijdens je mbo-opleiding ontwikkel je kennis, vaardigheden en competenties die nodig zijn om je diploma te halen. Dit schema geeft de route voor je diplomering in het kort weer.
Keuzedelen
Een deel van de opleiding bestaat uit verplichte keuzedelen. Keuzedelen zijn verbredend of verdiepend. Je kunt een bepaald keuzedeel kiezen, omdat je daarmee makkelijker kunt doorstromen naar een volgende opleiding. Of omdat je dat keuzedeel interessant vindt. Sommige keuzedelen worden uitgevoerd tijdens de BPV. Je volgt ongeveer één keuzedeel per jaar. Dit hangt af van de duur van de opleiding en het aantal uren wat er voor een keuzedeel staat. De resultaten van je keuzedeel of keuzedelen tellen mee voor het behalen van je diploma.
Kijk voor meer informatie over keuzedelen op www.aeresmbo.nl/studeren-aan-het-mbo/keuzedelen
Opleidingen en opleidingsdoelen
Onze opleidingen krijgen inhoud en vorm op basis van onze visie op onderwijs en de missie zoals we die voor onze school zien.
Visie
Leren is in contact treden met de wereld, en door daar duurzaam, verantwoordelijk en ecologisch over te praten, denken en leren, worden samen nieuwe kennis en inzichten ontwikkeld.
Studenten ontwikkelen zich door bewust oog te hebben voor de wereld door te werken aan een collectief vraagstuk, probleem of innovatie. Er wordt een beroep gedaan op hun nieuwsgierigheid en creatief en kritisch denken.
Dit is een proces waarin docenten en studenten voortdurend streven naar kwalitatief beter worden en borging van deze verbeteringen.
Leren is worden wat je wilt zijn in de toekomst! Op deze weg bieden docenten begeleiding opdat studenten groeien naar evenwichtige mensen en professionals: intrinsiek gemotiveerd, met oog voor detail en de relatie met het grote geheel.
Missie
Studenten gaan trots van de opleiding af als een totaal mens: zelfsturend, intrinsiek gemotiveerd, startbekwaam (mbo-)professional/student. Dat willen we onder meer op de volgende manieren bereiken:
Onderwijs-ontwikkeldoelen
- Doelgericht leren,
- Persoonlijke interesse stimuleren; ontwikkelen/uitdagen,
- Ontwikkelingsgericht toetsen,
- Interdisciplinair onderwijs; binnen- en buitenschools leren is één,
- Denkend vanuit het beroep; toekomstgericht opleiden.
Instrumenten om de doelen en de missie te bereiken
- Studenten hebben ‘eigenaarschap van het leerproces’,
- Overkoepelende projecten: vakken zijn daaraan dienstbaar,
- Authentieke opdrachten,
- Nauwe samenwerking met bedrijven en instellingen,
- Leren met de nieuwste technologie; gericht op de toekomst,
- Gebruik maken van aanwezige faciliteiten in/om de school,
- Afwisseling van lessen en opbouw op je eigen manier,
- Betrokken docenten, interesse in elkaar,
- Samenwerking tussen de opleidingen.
Dit vraagt van jou als student een actieve en betrokken houding bij je eigen onderwijs. Wat hier staat over onderwijsdoelen en middelen om de doelen te bereiken, is voortdurend in ontwikkeling en vraagt blijvend om je feedback en inspanning om het steeds beter te maken.
Loopbaan en burgerschap
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (lob) is het geheel van activiteiten waarmee de school je ondersteunt bij het ontwikkelen van je zelfsturend vermogen en het ontwikkelen van de loopbaancompetenties.
Je leert je kwaliteiten en motieven kennen, je zoekt uit welk werk bij je past en je leert netwerken. Zo ben je in staat om passende keuzes te maken binnen je opleiding (voor bijvoorbeeld keuzedelen of stages) en voor een vervolgopleiding of werk. Lob vindt plaats aan de hand van opdrachten, maar ook door middel van gesprekken met je studieloopbaanbegeleider (slb’er) over bijvoorbeeld je motivatie en talent. Je hebt minimaal twee loopbaangesprekken per jaar. Vorderingen op het gebied van lob worden vastgelegd in een portfolio. Voor het behalen van het diploma moet lob met een voldoende worden afgesloten.
Burgerschap
Bij het vak Burgerschap gaat het over allerlei zaken die spelen in onze samenleving. Je leert er vaardigheden, houding en kennis die je gebruikt in onze maatschappij om gezond te leven en voor je beroep.
De vaardigheden, houding en kennis die daarbij horen, zijn beschreven in wat in de wet de vier burgerschapsdimensies wordt genoemd:
- de politiek-juridische dimensie;
- de economische dimensie;
- de maatschappelijk-sociale dimensie;
- de dimensie vitaal burgerschap.
Daarnaast werk je ook aan kritische denkvaardigheden. Door middel van opdrachten moet je aantonen dat je je ontwikkelt tot een burger die in deze maatschappij kan functioneren. Voor het diploma moet je hebben voldaan aan de eisen voor de burgerschapsdimensies die Aeres heeft opgesteld.