Opbouw van de opleiding
De inhoud van de opleidingen is vastgelegd in de kwalificatie-structuur. In overleg met het bedrijfsleven is gekeken wat je voor een beroep of een goede plek op de arbeidsmarkt moet leren.
Kwalificatiedossier
Voor alle MBO- opleidingen bestaan kwalificatiedossiers. Daarin staan de eisen waaraan je moet voldoen om een diploma voor een bepaalde studie te behalen. Het gaat om de kennis en vaardigheden die je moet hebben om een MBO-opleidingaf te ronden.
Het kwalificatiedossier van jouw opleiding kun je vinden op de website (www.s-bb.nl/onderwijs/kwalificeren-en-examineren) van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Jouw opleiding maakt van het basisdeel, het profieldeel en de keuzedelen een goed opgebouwd onderwijsprogramma, zodat je alles wat je nodig hebt ook echt leert. Alle diploma-eisen worden beschreven in het examenplan. Het examenplan van jouw opleiding staat in Curriculum Totaal/Learning Matters en ELO.
Een deel van de opleiding bestaat uit ‘keuzedelen’. Keuzedelen zijn er ‘verbredend’ of ‘verdiepend’. Je kan een keuzedeel kiezen omdat het de doorstroom naar een volgende opleiding vereenvoudigd. Of omdat je een keuzedeel leuk en interessant vindt. Sommige keuzedelen worden uitgevoerd in de stage. Je hebt keuze uit de keuzedelen die je school aanbiedt, maar het is wel een verplicht onderdeel. Het komt er ongeveer op neer dat je één keuzedeel per jaar doet (dit is natuurlijk afhankelijk van de duur van de opleiding en het aantal uren wat er voor een keuzedeel staat).
De keuzedelen vallen onder de slaag-zak regeling voor studenten die zijn gestart in studiejaar 2020-2021.
In aanvulling op het kwalificatiedossier en keuzedelen maken ook de onderdelen Nederlands, rekenen, burgerschap, loopbaanoriëntatie- en begeleiding en voor niveau 4 ook Engels onderdeel uit van je opleiding. Hiervoor zijn landelijke eisen vastgelegd in wet- en regelgeving, die gelden voor meerdere opleidingen.
Er is een overzicht van alle keuzedelen die Aeres MBO aanbiedt te downloaden op
Opbouw ontwikkeldossier en examen
Tijdens je mbo-opleiding ontwikkel je kennis, vaardigheden en competenties die nodig zijn om je diploma te halen. Dit schema geeft de route voor je diplomering in het kort weer.
Keuzedelen
Een deel van de opleiding bestaat uit keuzedelen. Keuzedelen zijn verbredend of verdiepend. Je kunt een bepaald keuzedeel kiezen, omdat je daarmee makkelijker kunt doorstromen naar een volgende opleiding. Of omdat je dat keuzedeel interessant vindt. Sommige keuzedelen worden uitgevoerd tijdens de BPV. Je volgt grofweg één keuzedeel per jaar. Dit hangt af van de duur van de opleiding en het aantal uren wat er voor een keuzedeel staat. De resultaten van je keuzedeel of keuzedelen tellen mee voor het behalen van je diploma.
Kijk voor meer informatie over keuzedelen op www.aeresmbo.nl/studeren-aan-het-mbo/keuzedelen
Opleidingen en opleidingsdoelen
Onze opleidingen krijgen inhoud en vorm op basis van onze visie op onderwijs en de missie zoals we die voor onze school zien.
Visie
Leren is in contact treden met de wereld, en door daar duurzaam, verantwoordelijk en ecologisch over te praten, denken en leren, worden samen nieuwe kennis en inzichten ontwikkeld.
Studenten ontwikkelen zich door bewust oog te hebben voor de wereld door te werken aan een collectief vraagstuk, probleem of innovatie. Er wordt een beroep gedaan op hun nieuwsgierigheid en creatief en kritisch denken.
Dit is een proces waarin docenten en studenten voortdurend streven naar kwalitatief beter worden en borging van deze verbeteringen.
Leren is worden wat je wilt zijn in de toekomst! Op deze weg bieden docenten begeleiding opdat studenten groeien naar evenwichtige mensen en professionals: intrinsiek gemotiveerd, met oog voor detail en de relatie met het grote geheel.
Missie
Studenten gaan trots van de opleiding af als een totaal mens: zelfsturend, intrinsiek gemotiveerd, startbekwaam (mbo-)professional/student. Dat willen we onder meer op de volgende manieren bereiken:
Onderwijs-ontwikkeldoelen
- Doelgericht leren,
- Persoonlijke interesse stimuleren; ontwikkelen/uitdagen,
- Ontwikkelingsgericht toetsen,
- Interdisciplinair onderwijs; binnen- en buitenschools leren is één,
- Denkend vanuit het beroep; toekomstgericht opleiden.
Instrumenten om de doelen en de missie te bereiken
- Studenten hebben ‘eigenaarschap van het leerproces’,
- Overkoepelende projecten: vakken zijn daaraan dienstbaar,
- Authentieke opdrachten,
- Nauwe samenwerking met bedrijven en instellingen,
- Leren met de nieuwste technologie; gericht op de toekomst,
- Gebruik maken van aanwezige faciliteiten in/om de school,
- Afwisseling van lessen en opbouw op je eigen manier,
- Betrokken docenten, interesse in elkaar,
- Samenwerking tussen de opleidingen.
Dit vraagt van jou als student een actieve en betrokken houding bij je eigen onderwijs. Wat hier staat over onderwijsdoelen en middelen om de doelen te bereiken, is voortdurend in ontwikkeling en vraagt blijvend om je feedback en inspanning om het steeds beter te maken.
Om goed in onze samenleving mee te kunnen doen, is alleen een voorbereiding op je beroep niet voldoende. Bij Loopbaanorientatie en -begeleiding leer je om je te orienteren op je toekomstige beroep en op het vinden van een baan. Het gaat om jouw persoonlijke ontplooiing. Burgerschap gaat in op deelname aan de maatschappij.
Loopbaanoriëntatie- en begeleiding
Bij LOB werk je aan je persoonlijke ontwikkeling. Het gaat hierbij om deze competenties:
- Kwaliteitenreflectie: wie ben ik, wat kan ik?
- Motievenreflectie: wat wil ik, wat drijft mij?
- Werkexploratie: welk soort werk past bij mij?
- Loopbaansturing: wat wil ik worden?
- Netwerken: wie kan mij daarbij helpen?
- Werkexploratie: welk soort werk past bij mij?
- Netwerken: wie kan mij daarbij helpen?
Burgerschap
De thema’s die bij Burgerschap horen zijn vastgelegd in vier dimensies:
- De politiek-juridische dimensie;
- De economische dimensie;
- De maatschappelijk-sociale dimensie en
- De dimensie vitaal burgerschap.
Daarnaast werk je ook aan kritische denkvaardigheden. Door middel van opdrachten moet je aantonen dat je je ontwikkelt tot een burger die in deze maatschappij kan functioneren. Voor het diploma moet je hebben voldaan aan de eisen voor de burgerschapsdimensies.
Informatie over de eisen die jouw opleiding stelt aan dit onderdeel kun je opvragen bij je mentor/ coach/ loopbaanbegeleider.
Voor LOB en burgerschap geldt een inspanningsverplichting, geen examenverplichting. Je neemt deel aan opdrachten, activiteiten en projecten. Als je voldaan hebt aan de inspanningsverplichting en de kwaliteitseisen van de opleiding wordt de eindbeoordeling toegevoegd aan het diplomadossier.
Meer informatie is te vinden in de OER artikel 10.