Opbouw van de opleiding
De inhoud van de opleidingen is vastgelegd in de kwalificatiestructuur. In overleg met het bedrijfsleven is gekeken wat je voor een beroep of een goede plek op de arbeidsmarkt moet leren.
Ons onderwijs
Bij MBO Life sciences is het onderwijs gebaseerd op drie principes: onderwijs in en met de praktijk, regie op eigen ontwikkeling en de lerende organisatie. Vanaf de tweede helft van leerjaar 1 wordt actief gewerkt aan het oefenen met regie nemen op het eigen leren. Dat betekent verantwoordelijkheid krijgen en ook nemen. Om prima voorbereid te zijn op de continue verandering in het beroep en de maatschappij, wordt er gewerkt met authentieke opdrachten, zijn er feedbackgesprekken en LOB-gesprekken. Door te reflecteren ontdek jij waar je goed in bent, waar je je nog verder in kunt verbeteren en hoe jij kunt bijdragen aan een mooiere wereld.
Indeling onderwijs
In leerjaar 1 oriënteer jij je de eerste twintig weken op de wereld van Life sciences en werk je aan de theoretische en praktische basis van het beroep. Ook heb je burgerschap en LOB. In de tweede helft van leerjaar 1 bereid jij je voor op de manier van leren. Regie op eigen ontwikkeling vinden wij belangrijk, dus daar oefen je mee. Je krijgt ook meer verdieping in het beroep waar jij voor gekozen hebt. Vanaf leerjaar 2, 3 en 4 werken we met bedrijfsopdrachten. Bij Food heet dat IVO en bij Water, Aarde&Klimaat MAB. De bedrijfsopdrachten zijn de praktijkonderdelen. De rest van de week is het theorie, LOB, AVO en burgerschap. Vaak worden vakken geïntegreerd aangeboden.
Jouw rooster bestaat uit blokken en is het hele jaar hetzelfde. In de blokken zitten theorie, praktijk, LOB, AVO, burgerschap en keuzedelen. Dit staat niet apart op jouw rooster vermeld. Per blok heb je met meerdere docenten te maken.
Kwalificatiedossier
Voor alle MBO- opleidingen bestaan kwalificatiedossiers. Daarin staan de eisen waaraan je moet voldoen om een diploma voor een bepaalde studie te behalen. Het gaat om de kennis en vaardigheden die je moet hebben om een MBO-opleiding af te ronden.
Het kwalificatiedossier van jouw opleiding kun je vinden op de website (www.s-bb.nl/onderwijs/kwalificeren-en-examineren) van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Jouw opleiding maakt van het basisdeel, het profieldeel en de keuzedelen een goed opgebouwd onderwijsprogramma, zodat je alles wat je nodig hebt ook echt leert. Alle diploma-eisen worden beschreven in het examenplan. Het examenplan van jouw opleiding staat in Curriculum Totaal/Learning Matters en ELO.
Een deel van de opleiding bestaat uit ‘keuzedelen’. Keuzedelen zijn er ‘verbredend’ of ‘verdiepend’. Je kan een keuzedeel kiezen omdat het de doorstroom naar een volgende opleiding vereenvoudigd. Of omdat je een keuzedeel leuk en interessant vindt. Sommige keuzendelen worden uitgevoerd tijdens de BPV. Je hebt keuze uit de keuzendelen die je school aanbiedt, maar het is wel een verplicht onderdeel. Het komt er ongeveer op neer dat je één keuzedeel per jaar doet (dit is natuurlijk afhankelijk van de duur van de opleiding en het aantal uren wat er voor een keuzedeel staat).
De keuzedelen vallen onder de slaag-zak regeling voor studenten die zijn gestart in studiejaar 2020-2021.
In aanvulling op het kwalificatiedossier en keuzedelen maken ook de onderdelen Nederlands, rekenen, burgerschap, loopbaanontwikkeling- en begeleiding en voor niveau 4 ook Engels onderdeel uit van je opleiding. Hiervoor zijn landelijke eisen vastgelegd in wet- en regelgeving, die gelden voor meerdere opleidingen.
Er is een overzicht van alle keuzedelen die Aeres MBO aanbiedt te downloaden op
Opbouw prestatiedossier en examen
Tijdens je mbo-opleiding ontwikkel je kennis, vaardigheden en competenties die nodig zijn om je diploma te halen. Dit schema geeft de route voor je diplomering in het kort weer.
Bij MBO Life Sciences wordt alles vastgelegd in het portfolio.
Keuzedelen
Een deel van de opleiding bestaat uit verplichte keuzedelen. Keuzedelen zijn verbredend of verdiepend. Je kunt een bepaald keuzedeel kiezen, omdat je daarmee makkelijker kunt doorstromen naar een volgende opleiding. Of omdat je dat keuzedeel interessant vindt. Sommige keuzedelen worden uitgevoerd tijdens de BPV. Je volgt ongeveer één keuzedeel per jaar. Dit hangt af van de duur van de opleiding en het aantal uren wat er voor een keuzedeel staat. De resultaten van je keuzedeel of keuzedelen tellen mee voor het behalen van je diploma.
Kijk voor meer informatie over keuzedelen op www.aeresmbo.nl/studeren-aan-het-mbo/keuzedelen
Leren binnen een BBL-contract
Voor een BBL-contract heb je een arbeidscontract nodig van minimaal 21 uur per week. Voor minimaal 1 jaar. Je werkgever ontvangt een subsidie van maximaal € 2.700,- per jaar (mits het gereserveerde subsidie bedrag landelijk niet wordt overschreden!).
Je zal over het algemeen minimum jeugdloon verdienen. De werkgever kan je tegemoet komen in je studiekosten, maar is hier niet toe verplicht. Je werkgever moet een door SBB erkend leerbedrijf hebben en je bedrijfsopleider moet erkend praktijkopleider zijn.
Je sluit een praktijkovereenkomst af met Aeres MBO, je werkgever en SBB. Je betaalt cursusgeld aan het rijk (als je 18 of ouder bent) en betaalt de schoolnota aan Aeres MBO, je hebt echter geen recht op studiefinanciering. Je hebt immers een inkomen.
Je gaat 40 dagen per jaar naar school (LS 200 uur). Het diploma dat je gaat behalen is precies hetzelfde diploma als een diploma van de BOL. Wij adviseren voordat je voor BBL kiest, zelf na te rekenen wat het financieel voordeel voor je is. Als je nog jong bent is het minimumloon nog laag, maar een werkgever stelt wel zwaardere eisen aan een werknemer dan een stagebieder aan een stagiair.
AVO-vakken
Verplichte AVO vakken voor alle opleidingen, afhankelijk van het kwalificatiedossier:
- Rekenen
- Nederlands
- LOB en Burgerschap
- Engels (alleen voor niveau 4)
Portfolio-opbouw:
Op het AVO-leerplein werk je aan de verschillende AVO-vakken en bouw je een portfolio op. Je krijgt behalve een LOB-coach ook een AVO-coach. Deze helpt jou met jouw ontwikkeling in de AVO-vakken.
Loopbaanontwikkeling en -begeleiding en Burgerschap
Om goed in onze samenleving mee te kunnen doen, is alleen een voorbereiding op je beroep niet voldoende. Bij Loopbaanontwikkeling en -begeleiding leer je om je te oriënteren op je toekomstige beroep en op het vinden van een baan. Burgerschap gaat in op deelname aan de maatschappij. Bij Loopbaanontwikkeling en -begeleiding gaat het om jouw persoonlijke ontplooiing.
Loopbaanontwikkeling- en begeleiding
Bij LOB werk je aan je persoonlijke ontwikkeling. Het gaat hierbij om deze competenties:
- Kwaliteitenreflectie: wie ben ik, wat kan ik?
- Motievenreflectie: wat wil ik, wat drijft mij?
- Werkexploratie: welk soort werk past bij mij?
- Loopbaansturing: wat wil ik worden?
- Netwerken: wie kan mij daarbij helpen?
Burgerschap
De thema’s die bij Burgerschap horen zijn vastgelegd in vier dimensies:
- De politiek-juridische dimensie;
- De economische dimensie;
- De maatschappelijk-sociale dimensie en
- De dimensie vitaal burgerschap.
Daarnaast werk je ook aan kritische denkvaardigheden. Door middel van opdrachten moet je aantonen dat je je ontwikkelt tot een burger die in deze maatschappij kan functioneren. Voor het diploma moet je hebben voldaan aan de eisen voor de burgerschapsdimensies.
Informatie over de eisen die jouw opleiding stelt aan dit onderdeel kun je opvragen bij je studiecoach. Voor LOB en burgerschap geldt een inspanningsverplichting, geen examenverplichting. Je neemt deel aan opdrachten, activiteiten en projecten. Als je voldaan hebt aan de inspanningsverplichting en de kwaliteitseisen van de opleiding wordt de eindbeoordeling toegevoegd aan het diplomadossier.
Meer informatie is te vinden in de OER artikel 10.
Taalcode Fries
Voor het gebruik van de Friese taal in ons onderwijs geldt de Taalcode Fries. Taalcode Fries: Je mag bij de locaties van Aeres MBO in Friesland, bij het Friesland College en bij ROC Friese Poort Fries spreken.
- Delen van het onderwijs kunnen in het Fries worden gegeven.
- Je mag een stage/BPV-verslag of opdracht in het Fries schrijven Je mag een mondeling examen in het Fries doen.
Voor alle onderdelen gelden wel bepaalde voorwaarden.
Uitgebreide informatie Fries
- Je mag bij de Friese locaties van Aeres MBO Fries spreken onder voorwaarde dat dit geen belemmering is voor het onderwijs. Als de docent jou bijvoorbeeld in het Fries niet kan verstaan, moet je in de les Nederlands spreken.
- Delen van het onderwijs kunnen in het Fries worden gegeven. Dit kan alleen als iedereen het op dat moment eens is met het lesgeven in het Fries. Ook kan het zo zijn dat onderdelen Fries worden gegeven omdat het voor het beroep wenselijk is, zoals bijvoorbeeld in de ouderenzorg of in het onderwijs. Op dat moment is het een vrije keus om hier aan mee te doen.
- Je mag een stage/BPV-verslag of examenopdracht in het Fries schrijven. Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden: a. Er moet een begeleidende docent zijn die Fries kan schrijven en ook het taalgebruik kan controleren. b. Het stage/BPV-bedrijf of externe opdrachtgever moet het er mee eens zijn. c. Er moet een samenvatting in het Nederlands worden toegevoegd.
Je mag een mondeling examen afleggen in het Fries, onder voorwaarde dat iedereen die bij dit examen aanwezig is, Fries kan verstaan.
Waarom Fries op het Aeres MBO bij de Friese locaties?
Fryslân is een tweetalige provincie. Beide rijkstalen, het Nederlands en het Fries, zijn in Fryslân in gebruik, al is het Nederlands wel de dominante taal. Friese burgers hebben het recht om hun eigen taal (Nederlands of Fries) te gebruiken. Bijvoorbeeld in de rechtszaal of in contacten met provincie of gemeenten. Dat is geregeld in de Wet gebruik Friese taal die op 1 januari 2014 in werking is getreden. Certificaat Fries verstaan en/of praten in de beroepssector.
Als studenten het willen kunnen ze een certificaat Fries halen. Provincie Fryslân reikt twee certificaten uit: ‘De kompetinsje Frysk ferstean yn de eigen beropssituaasje’ of ‘De kompetinsje Frysk ferstean en prate yn de eigen beropssituaasje’. Bij de provincie Fryslân moeten er d.m.v. bewijsmiddelen en reflecties in een portfolio aangetoond kunnen worden:
a. Een beschrijving van tweetaligheid op het stageadres: Hoe gaat het bedrijf en hoe gaan de medewerkers om met tweetaligheid?
b. Een reflectieverslag over hoe je omgaat met tweetaligheid in de beroepssituatie.
c. Bewijsmiddelen (handtekeningen o.i.d) van collega(s), stagebegeleider, docent/coach, klant/cliënt/patiënt.
In het portfolio, wat door de docent wordt beoordeeld moet dan voldaan zijn aan:
- 80% voldoende gemaakte opdrachten van de lessen
- gesprek(ken) en handtekeningen van het stagebedrijf
- voldoende op luister- en/of praattoets Fries
Informatie over studievoortgang
In leerjaar 1 wordt er één bijeenkomst georganiseerd voor ouders/verzorgers van studenten. Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor inzicht in hun voortgang. Naar aanleiding hiervan kun je op school komen praten over je vorderingen. Uiteraard kunnen je ouders/verzorgers ook zelf de school benaderen met het verzoek om informatie.
Studieresultaten
Wanneer je een kleine achterstand oploopt, kun je met je studiecoach bespreken door welke oorzaak de achterstand is ontstaan en wat je nu verder gaat doen. Ook is het mogelijk om sneller dan binnen de gestelde tijd je diploma te halen. Dat hangt af van je studietempo en het feit of je in een eerder stadium al (onderdelen van) een competentie hebt leren beheersen.
Exitgesprek
Een exitgesprek is verplicht bij het voortijdig verlaten van de school en als de student van school gaat met een diploma niveau 1.
Vrijstellingen
Soms kun je op basis van een eerder gevolgde opleiding vrijstelling krijgen voor bepaalde onderdelen van de opleiding. Dat betekent overigens niet automatisch dat je minder les hebt. Soms worden die onderdelen ook nog geëxamineerd, bijvoorbeeld omdat ze deel van de beroepsproeve zijn. Je kunt vrijstelling krijgen voor examens of voor onderwijs. Bespreek het verzoek om vrijstelling zo snel mogelijk met jouw mentor/coach. Daarna kun je de onderdelen waarvoor je vrijstelling wilt, voorleggen bij de Lokale Examenorganisatie (LEO). De Centrale Examencommissie (CEC) besluit voor welke examenonderdelen vrijstelling kan worden verleend.